Speculatieve investeerders claimen meer dan 1,7 miljard euro van EU crisislanden.

10 March 2014
Press release

Amsterdam/Brussel 10 Maart 2014 – Speculatieve investeerders hebben meer dan 1,7 miljard euro schadevergoeding geclaimd van Griekenland, Spanje en Cyprus via particuliere internationale tribunalen , nadat ze door de EU opgelegde maatregelen namen in verband met de financiële crisis. Dit onthult het rapport Profiting from Crisis, vandaag gepubliceerd door het Transnational Institute (TNI) en Corporate Europe Observatory (CEO).

Samenvattingen in het Engels, Spaans, Duits, Grieks & volledig rapport (Engels).

Beschreven wordt hoe diverse bedrijven en advocaten winst generen door rechtszaken aan te spannen tegen worstelende Europese economieën. Dit kan de Europese belastingbetaler miljoenen euros kosten in de vorm van een tweede financiële steunpakket, dit keer veroorzaakt door speculatieve investeerders. De auteurs zien dit als een waarschuwing voor wat er Europese landen te wachten staat als het voorgestelde EU-VS handelsverdrag (TTIP) in werking treedt, waarvan vandaag in Brussel de vierde onderhandelingsronde start.

Pia Eberhardt (Corporate European Observatory) co-auteur van het rapport: "Speculatieve beleggers maken nu al gebruik van investeringensovereenkomsten om de schatkisten van Zuid-Europese landen, die het zwaarst zijn getroffen door de crisis, leeg te halen. Het zou politiek onverstandig zijn om bedrijven dezelfde buitensporige rechten te verlenen in de nog verdergaande EU-VS handelsovereenkomst."

Profiting from Crisis onderzoekt een aantal rechtszaken tegen Spanje, Griekenland en Cyprus in de nasleep van de Europese economische crisis. Het blijkt dat de investeerders in meeste gevallen geen lange termijn beleggers zijn, maar begonnen te investeren naarmate de financiële crisis zich verder ontwikkelde. Op dat moment waren ze zich volledig bewust van de mogelijke consequenties van hun investeringen. Het rapport toont verder aan dat men investeringsovereenkomsten gebruikt als juridische vluchtweg om winsten te generen in het geval hun riskante investeringen faalden.

Zo kocht de Slowaakse Poštová Bank Griekse staatsschuld nadat de obligatiewaarde was gedaald. Vervolgens werd de bank een royaal schuldsaneringpakket aangeboden, maar klaagde ondertussen de Griekse staat aan met behulp van de bilaterale handelsovereenkomst tussen beide landen.

Cecilia Olivet, van het Transnational Institute en co-auteur van het rapport: "In een tijd waarin men wordt ontdaan van veel fundamentele mensenrechten, is het pervers te noemen dat de EU een internationaal handelsovereenkomst steunt dat grotendeels bescherming biedt aan buitenlandse speculatieve beleggers. Het wordt tijd om het geprivatiseerde rechtssysteem aan de passen in het algemeen belang.”

Profiting from Crisis onthult eveneens hoe speculatieve beleggers worden bijgestaan door diverse advocatenkantoren, die ook actief betrokken zijn in het opdrijven van het aantal zaken. Deze advocatenkantoren maken altijd winst – of ze staten nou verdedigen of aanklagen. Zo werd het Engelse advocatenkantoor Herbert Smith Freehills in zeker twee zaken ingehuurd om Spanje te vertegenwoordigen tegen een vergoeding van € 1.600.000.

De groeiende discussie rondom TTIP heeft de Europese Commissie gedwongen om de onderhandelingen over het investeerdersrechten hoofstuk tijdelijk te stoppen. De EC kondigde daarnaast een openbare consultatie aan over TIPP, die naar verwachting deze maand begint. De Commissie heeft reeds aangegeven dat het dit controversiële hoofdstuk zal hervormen.

Pia Eberhardt: "Het investeerder- staat arbitrage systeem kan niet worden afgezwakt. Op winst gerichte advocatenkantoren en hun zakelijke klanten zullen altijd een manier vinden om landen aan te klagen voor beleidshervormingen die hun mogelijke investeringen bedreigen - zelfs als bepaalde maatregelen nodig zijn om uit de financiële crisis te komen.”

Contacts:

Cecilia Olivet, Transnational Institute (SP, EN)
email: ceciliaolivet@tni.org
phone: +549 3794 115092

Pia Eberhardt, Corporate Europe Observatory (EN, GER)
email: pia@corporateeurope.org
phone: +49 (0) 152 56 30 91 02